Zkreslovací efekty
- Jaromír Dolanský
- 12. 5.
- Minut čtení: 2
Aktualizováno: 15. 5.
Zkreslení je jednou z nejikoničtějších součástí elektrického kytarového zvuku, která je pro rockově laděné žánry zcela nepostradatelná. Patří mezi základní typy kytarových efektů a obvykle je tak prvním efektem, který většina kytaristů objeví. Zároveň se jedná o efekt, který má nejsilnější schopnost změnit charakter zvuku.
Podrobně se podíváme na to, co zkreslovací efekty dělají, jak fungují, jak se dělí a jakou roli hrají v sestavě kytarových efektů.
Co je to zkreslení?
V elektrickém smyslu jde o změnu signálu. Signál kytary je upraven tak, že dojde k oříznutí nebo deformaci jeho vlnové formy. Vlivem tohoto procesu vznikají nové harmonické složky, které dodávají zvuku energii, agresivitu a sytost. Kytara tak místo čistého, kulatého zvuku získá "nakopnutý", "hutný" nebo "surový" charakter.
Zkreslení může vznikat v samotném zesilovači (např. "vytavením" elektronek), v pedálu (overdrive/distortion/fuzz), nebo kombinací obojího. Ačkoliv čistý zvuk má své kouzlo, právě zkreslení dodalo elektrické kytaře nezaměnitelný uječený hlas.
Jak zkreslovací efekty fungují?
Zkreslení vzniká nejčastěji přímou manipulací s amplitudou signálu. V analogových obvodech se k tomu využívají tranzistory, diody nebo obvody podobné elektronkám. Poté, co vstupní signál dosáhne určité úrovně, dochází k tomu, že obvod nedokáže zvýšený signál zpracovat lineárně a začne ho "ořezávat" (tzv. clipping). Míra a charakter tohoto oříznutí určuje typ zkreslení.
Soft clipping (měkčí oříznutí) vytváří teplejší a přirozenější zvuk, typický například pro overdrive.
Hard clipping (tvrdé oříznutí) vede k ostřejšímu a agresivnějšímu zvuku distortion efektů.
Digitální efekty mohou tento proces simulovat pomocí algoritmů, což jim dává větší flexibilitu, ale někdy méně přirozený zvuk.
Typy zkreslení
V rámci zkreslení rozlišujeme několik typů efektů podle jejich intenzity a charakteru:
Booster - zesiluje vstupní signál bez výrazného zkreslení,
Overdrive - simuluje jemné přebuzení lampového zesilovače,
Distortion - tvrdé, agresivní zkreslení vhodné pro rock a metal,
Fuzz - extrémní a účelně "rozbitý" zvuk typický pro psychedelii 60. let.
Každý z těchto typů má jiný dynamický rozsah, jinak reaguje na hru a má unikátní barvu zvuku.
Řazení zkreslení v pedalboardu
Většina kytaristů zařazuje zkreslovací efekty na začátek signálové cesty, respektive hned za ladičku, případně za dynamické efekty (kompresor). Důležité je však i pořadí jednotlivých zkreslení:
Booster před overdrivem může dodat více gainu,
overdrive za distortionem může sloužit jako tvarovač tónu,
fuzz bývá citlivý na buffer nebo jiné pedály.
Zpravidla by se zkreslení nemělo nacházet za dozvukovými efekty (delay, reverb). Dozvukové efekty totiž vyplňují prostor za tónem, a pokud se zkreslení nachází až za nimi, zkreslí celý celý signál včetně dozvukové ambience, jejíž intenzita se tak znásobí. Ve výsledném zvuku pak nemusí být tóny čitelné a konkrétní. Pokud se za dozvukovými efekty nachází silnější zkreslení, zvuk spíše připomíná bahno.
Z toho důvodu by se zkreslení obvykle mělo umístit ještě před dozvukové efekty. Ať už je intenzita zkreslení jakkoliv výrazná, ambience dozvuku není nijak znásobena a pouze dohrává již zkreslený signál.
Analogové vs. digitální zkreslení
Zkreslení může být vytvořeno jak analogovými obvody, tak digitální simulací. Analogové zkreslení je většinou přirozenější a lépe reaguje na dynamiku hraní. Digitální efekty naproti tomu nabízejí větší variabilitu, širší rozsah a v některých případech i možnost ukládání presetů. V posledních letech se rozdíly stírají, a kvalitní digitální modelery (např. Line 6 Helix, Universal Audio, Strymon) nabízí zvuk, který se věrně blíží analogovému originálu.
コメント