top of page

Overdrive

Aktualizováno: 20. 5.

Overdrive je oblíbeným zkreslovacím efektem, který simuluje přirozené jemné zkreslení lampového zesilovače. Jak jsme si uváděli již u boosteru - jedná se o zvuk, který nastává, když aparát dosáhne svého “peaku” a s narůstajícím gainem už jen více komprimuje zvuk.


V průběhu časů se prokázalo, že teplý, jemně zkreslený zvuk je lidským uchem vnímán paradoxně jako čistší a příjemnější než zvuk, který je sterilní a stoprocentně čistý. V počátcích rockové hudby žádné krabičky nebyly a muzikanti své aparáty přebuzovali do takové míry, až se výsledný zvuk přirozeně zkreslil.


Časem se hranice tak posouvala, až se typický zkreslený zvuk pomalu stal běžnou záležitostí rockových kapel. Avšak pořádně “vytavit” lampový aparát, aniž by si posluchači zacpávali uši, je možné spíše na velkých pódiích. V klubech a menších prostorách jsou poměrně omezené možnosti a zvukaři obvykle neradi vidí (slyší), když hlasitost přesáhne určitý limit. Právě i z tohoto důvodu, jsou overdrive efekty skvělou alternativou - kreslí totiž bez ohledu na hlasitost vašeho aparátu.


Oproti boosteru již výrazně mění charakter signálu, mění dynamiku a dodává teplejší, komprimovanější zvuk. Na druhou stranu, overdrive zkreslení bývá natolik jemné a variabilní, že se hranice mezi boosterem a overdrivem často může překrývat.


Většinou se používá jako hlavní zkreslovač - právě díky jeho přirozenosti. Nabízí pouze omezené zkreslení, které není přehnaně zkomprimované a zachovává tak relativně  konkrétní a stále dynamický zvuk. 


Co to pro kytaristu znamená? Pokud hraje citlivě a jemně, nebo naopak pořádně zabere do strun, rozdíl v technice je stále znát, protože dynamika zůstává zachována.


Overdrive najde využití hlavně v měkčích žánrech jako je blues, country, rock, rock’n’roll apod. Typický zvuk najdete např. v bluesových vyhrávkách mezi prostřihy v seriálu Přátelé.


Mezi klasické zástupce patří:

  • Ibanez Tube Screamer (TS9, 808…)

  • Boss SD1

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
Analogové vs digitální efekty

Kytarové efekty lze rozlišit dle jejich konstrukce na analogové a digitální . Každá ze skupin má svá pro a proti a záleží na každém...

 
 
 
Fuzz

Fuzz je další z řady zkreslovacích krabiček . Jestliže distortion považujeme za středně silné až silné zkreslení, fuzz by se dal označit...

 
 
 

Comments


bottom of page