top of page

Analogové vs digitální efekty

Kytarové efekty lze rozlišit dle jejich konstrukce na analogové a digitální. Každá ze skupin má svá pro a proti a záleží na každém muzikantovi, která z variant je pro jeho účely nejvhodnější. Volba mezi analogovým a digitálním efektem totiž často bývá otázkou kompromisu.


Analogové efekty

Analogové krabičky patřily mezi historicky první používané efekty. Signál zpracovávají pomocí elektrických obvodů, které zahrnují např.:

  • tranzistory,

  • diody,

  • operační zesilovače,

  • kondenzátory,

  • BBD čipy, pásky apod. (modulační a dozvukové efekty),

  • mechanické součástky jako např. pružiny nebo ocelové pláty (reverb).


Díky tomu si analogové efekty obvykle zachovávají charakteristicky teplý a měkký zvuk. Většinou nabízejí živější, dynamickou odezvu - citlivě reagují na sílu úhozu a charakter kytary, díky čemuž má hráč obvykle lepší pocit z hraní.


S analogovými efekty se ovšem pojí i mnoho nedokonalostí

Mezi nevýhody analogových efektů často patří:

  • Omezené funkce (např. výrazně kratší delay time, chybějící tap tempo),

  • náchylnost k poruchám (náchylné jsou většinou staré BBD čipy nebo pásky u dozvukových efektů),

  • šum nebo zkreslení

    • Obvykle se však jedná o přirozenou, organickou degradaci zvuku, kvůli které jsou analogové krabičky tak oblíbené,

  • cena a dostupnost - kvalitní a ikonické kousky mohou být cenově dražší a hůře dostupné. Některé legendární modely lze sehnat pouze na bazaru.


I přes své nedostatky jsou analogové efekty velmi žádané


Veškeré neduhy, kterými tyto efekty oplývají, jsou ale vykoupeny přirozeně hřejivým zvukem a je jen otázkou vkusu, co komu sedne lépe.


Mezi výhody analogových efektů patří:


  • Přirozená dynamika a lepší pocit ze hraní,

  • teplý a organický zvuk.


Analogové krabičky si tak trochu žijí vlastním životem. Pro jejich osobité chování a tzv. vintage charakter jsou velmi vyhledávané kytarovými fajnšmekry. Skvěle se tak hodí zejména do žánrů, které zasahují ke kořenům rockové hudby.


Digitální efekty

Nevýhody analogových efektů odbouraly efekty digitální, které se začaly vyvíjet posléze. Na rozdíl od svých předchůdců převádějí signál na digitální data. K tomuto účelu slouží např.:


  • AD/DA převodníky

  • DSP čipy a algoritmy


Díky tomu mají možnost zajistit čistý, precizní zvuk, který je často bez šumu, a stejně tak i pokročilejší funkce (tap tempo pro delaye, programování a ukládání presetů, více efektů v jednom).


Ani digitální efekty nejsou bez úhony

Bohužel ani digitálním efektům se nevyhnuly některé neduhy.


Problém digitálních zařízení někdy bývá:

  • Méně přirozená dynamika hry,

  • přílišná sterilnost,

  • chladný pocit ze zvuku, který nemusí znít tak přirozeně jako u analogových krabiček.


Signál totiž bývá natolik čistý a přesně opracovaný, že se nemusí ani zdaleka přiblížit teplému charakteru, tak typickému pro vintage nástroje a aparaturu, které jej produkují přirozeně.


Z toho důvodu některé společnosti vyvinuly digitální technologie, které simulují vintage zvuky se vším všudy - včetně nedokonalostí a chyb analogových zařízení - tak, aby zvuk zněl pokud možno přirozeně i na digitální simulaci. To se však týká spíše cenově dražších krabiček (značky Strymon, Universal Audio, apod.). Zvuková kvalita výstupu tak bývá závislá na kvalitě samotného DSP čipu nebo algoritmu.


Přesto digitální efekty mají své místo


Mezi výhody digitálních efektů patří:

  • Flexibilnější funkce - rozšířené možnosti nastavení, multiefekty, u dozvukových efektů delší delay time, tap tempo, midi výstup, synchronizace s BPM,

  • bohatší kreativní možnosti - s flexibilnějšími funkcemi se pojí větší "playground" pro vyblbnutí (např. velké ambientní plochy u dozvukových efektů nebo výrazné modulace),

  • čistší a přesnější křivky - digitální efekty zvuk nástroje většinou nijak "nezabarvují", produkují obvykle velmi konkrétní zvuk (např. přesná, zřetelná echa, která nejsou "zakalená"),

  • preciznější nastavení - parametrické nebo grafické nastavení u dynamických efektů (ekvalizér, kompresor), přesné časy (delay),

  • cena a dostupnost - digitální efekty lze pořídit levněji než analogové, stejně tak jsou velmi dostupné.


V rámci digitálních efektů jsou žádané zejména dozvukové efekty (obzvláště delay), díky zachování čistého zvuku. Používají se spíše v modernějších žánrech (post-rock, metal, ...), které vyžadují konkrétnější a zřetelnější zvuk, a své uplatnění najdou také ve studiu.


Závěr

Některé krabičky si mohou navzájem rozumět více, některé méně. Důležité je ale hlavně to, co do krabiček pošlete na vstupu a do čeho zpracovány signál odchází na konci řetězce.


Pokud netrváte na přísně analogovém řetězci, v současnosti existuje řada špičkových digitálních simulací, které dokáží velmi věrně napodobit analogové originály a často nabízejí dodatečné funkce, které jsou pro analogové efekty z technického hlediska nerealizovatelné.


Nejvhodnější je ale samozřejmě vše vyzkoušet na vlastní kůži - každému může sednout něco jiného, obzvláště v kontextu jeho nástroje a aparátu. A pokud si s něčím lámete hlavu, neváhejte se přihlásit na konzultaci - pokusím se vám poradit, jak nejlépe budu moci.

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
Fuzz

Fuzz je další z řady zkreslovacích krabiček . Jestliže distortion považujeme za středně silné až silné zkreslení, fuzz by se dal označit...

 
 
 

Comments


bottom of page