top of page

Reverb

Aktualizováno: 16. 5.

Další z dozvukových efektů je reverb. Zatímco delay je charakteristický opakováním, reverb je čirá, souvislá ozvěna, která se “rozplizne” v prostoru. Efekt tak vytváří dojem zvuku např. v katedrále.


Zatímco čistý signál z kytary může znít poměrně suše, projde-li reverbem, získá obvykle krásný krystalický zvuk. V kapele pak kytara může získat o něco více objemu a větší “tělo”.


Ačkoliv to může znít celkem přímočaře, teorie, která je za reverby schovaná, je poměrně bohatá. Osobně považuji reverb za jeden z nejzajímavějších efektů a to zejména kvůli tomu, na jakých principech fungují jednotlivé druhy.


Rozlišujeme nejčastěji tyto typy reverbů:

  • Spring reverb

  • Plate reverb

  • Hall / Room reverb


Spring reverb

Za mě jednoznačně nejunikátnější reverb. Jedná se o vůbec jeden z prvních efektů, jelikož se původně objevil jako součást kytarových aparátů a to vydrželo dodnes. Mnoho aparátů obsahuje zařízení s pružinami, které vytvářejí rozkmitaný dozvuk s ikonickým “šplouchnutím” (drip).


V 60. letech tento efekt povýšili na ještě vyšší úroveň surfaři. Kromě reverbů zabudovaných v aparátech (built-in) se objevila ještě samostatná externí jednotka, tzv. reverb tank. Jednalo se o bedýnku o velikosti menšího zesilovače s vlastním zařízením a pružinami. Ta se nacházela na cestě mezi kytarou a aparátem.


Tyto jednotky nabízely ještě výraznější reverb s ještě pronikavějším zvukem kmitajících pružin. Díky tomu se rozdováděné šplouchání ozývalo téměř za každým tónem. Využití těchto jednotek bylo specifické v tom, že signál, který šel do aparátu, byl již obohacený o reverb. Reverb přidal signálu na objemu a malý lampový aparát tak zreverbovaný signál drobně zkreslil a učinil ho tak příjemně hřejivým.


Surf rock však poměrně záhy upadl v nemilost nastupující popularity tzv. britské invaze a ikonický zvuk pružinových reverbů přetrval spíše v soundtracích Ennia Morriconeho ze spaghetti westernů Sergia Leoneho.


Sám mám spring reverb velmi rád a stále hledám ten správný. S tím jak se technologie neustále posouvají vpřed, “osvědčené klasiky” postupně odsouvají do pozadí nově příchozí simulace, které jsou zase o krok napřed. Prozatím za nejlépe znějící spring reverb považuji:

  • UAFX Golden (all-in-one reverb)

  • Source Audio True Spring

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
Analogové vs digitální efekty

Kytarové efekty lze rozlišit dle jejich konstrukce na analogové a digitální . Každá ze skupin má svá pro a proti a záleží na každém...

 
 
 
Fuzz

Fuzz je další z řady zkreslovacích krabiček . Jestliže distortion považujeme za středně silné až silné zkreslení, fuzz by se dal označit...

 
 
 

Comments


bottom of page